Reizen

Roadtrip IJsland – Grootste waterval Dettifoss en heetwaterbronnen – Dag 10, 11 & 12

Yes, het bloggen gaat weer beginnen! Het is alweer even geleden dat ik een IJsland-update plaatste maar we gaan weer verder. Bijna 2 weken zijn nu onderweg in IJsland en er valt nog zoveel meer te zien dan wat we allemaal gezien hebben.

We verblijven nog steeds in Vogafjós farm resort in Myvatn. Na een uur rijden bezoeken we de krachtigste waterval van Europa (!!), namelijk de Dettifoss. Hij is 44 meter hoog en 100 meter breed. Liters water valt hier naar beneden. En dat gaat maar door en door.

Een stukje stroomopwaarts ligt een andere waterval, Selfoss die dan weer overgaat in de Dettifoss.

Na het bezoeken van de watervallen rijden we een stuk richting het hotel. We gaan naar Krafla, een (bevroren) kratermeer bovenop een heuvel. Dit is een geothermisch gebied waarbij er energie wordt gewekt uit de grond.

Wanneer je een stuk naar het westen rijdt kom je uit bij Leirhnjukur. Je kunt hier een stuk wandelen naar een ander geothermisch gebied. Uit de heuvels zie je het stoom eruit komen. Dit kun je goed in het filmpje zien. Ook stinkt het echt enorm naar rotte eieren. Sowieso is dat een lucht die je veel in dit gebied ruikt.

We rijden door naar de Grjótagjá Cave. Je kunt hier onder de grond en het water heeft een lekkere temperatuur. Met de warmte uit deze heetwaterbron maakte ze het brood en mozzarella in ons hotel. Leuk detail.

En een klein stukje rijden is Hverir. Een vulkanisch gebied met modderpoelen en dampende zwavelbronnen. Het stinkt hier enorm maar is zeker de moeite waard om hier doorheen te lopen. Zo bijzonder om te zien dat dit uit de grond komt.

En na deze actieve dag was het tijd om te relaxen in Jarðböðin við Mývatn. Een thermisch bad met een heerlijke temperatuur.

De volgende dag vertrokken we na 3 nachten uit Myvatn (die tijd heb je echt wel nodig om alles te kunnen bekijken) naar onze volgende plek van bestemming. Onderweg reden we langs de waterval Goðafoss.

Ook kwamen we langs het stadje Akureyri. Aan deze kant van het water zijn we even gestopt in de hoop walvissen te spotten. Als je geluk hebt kun je die namelijk vanaf de kant zien. Wij hadden helaas niet heel veel geduld dus we hebben ze niet gespot.

Na veel natuur hadden we beide wel behoefte aan wat ”levendigheid” en was het fijn om even langs een paar winkeltjes te gaan in dit stadje. Ook hebben we hier heerlijke fish & chips gegeten.

Toen we weer onderweg waren en even ergens gingen stoppen onderweg kwamen we langs dit prachtige beeld. Het is sowieso een aanrader om onderweg eens regelmatig te stoppen om de prachtige natuur te bekijken. Het enige jammere is dat ik niet goed weet waar dit ook alweer was.

We hadden gelezen over de turfhuisjes bij Glaumbær. De huisjes zijn tot 1974 gebruikt om in te wonen maar dienen nu als een museum. Grappig om te zien hoe ze vroeger leefden in dit gebied.

We verbleven 1 nacht in Guesthouse Puffin Palace in Sauðárkrókur. Ook op deze plek kon je zelf inchecken. Iets wat vaker voorkomt op IJsland. Het leek een soort mini studentenwoning met een paar kamers en een gezamenlijke keuken en badkamer. Het was daarom ook erg fijn dat we even een keertje zelf konden koken. In de buurt was ook een supermarkt waar we boodschappen hebben gehaald. Verder een rustig dorpje waar niet heel veel te doen was. Vooral een handige plek om door te reizen.

De volgende dag vertrokken we weer richting het westen van het eiland. Onderweg kwamen we bij de krater Grábrokargigum waar je een prachtig uitzicht hebt over de bemoste lavavelden. Je raakt er niet op uitgekeken.

Ook maakten we een tussenstop bij de prachtige waterval Hraunfossar. Dit water komt uit de grond wat er prachtig uitziet over een lengte van zo’n 900 meter.

Tot slot gingen we nog naar de warmwaterbron Deildartunguhver. Dit water is bijna 100 graden en wordt gebruikt om dit gedeelte van IJsland te verwarmen. Ook is er een zwembad naast waar je gebruik van kunt maken. We vervolgden tot slot onze weg naar het Welcome Hotel in Hellissandur. Een net, rustig hotel met een lekker ontbijt.

We zijn bijna aan het einde van onze roadtrip door IJsland. Nog een paar dagen In Reykjavik en het zit er alweer bijna op. Ook al is het meer dan een jaar geleden, ik weet alles nog goed te herinneren. Ook door het filmpje komen de herinneringen weer terug. Wat is het toch een prachtig, bijzonder eiland.

• Klik hier voor deel 1: Rondrijden in Grindavik
  • Klik hier voor deel 2: Golden circle en veel watervallen
  • Klik hier voor deel 3: Svartifoss en andere watervallen beklimmen en naar gletsjers.
  • Klik hier voor deel 4: Van Höfn naar Egilsstadir
  • Klik hier voor deel 5: Myvatn en Walvissen spotten in Husavik.
  • Klik hier voor deel 7: De Blue Lagoon, Reykjavik en Vidgelmir Cave.

En vergeet niet het filmpje te checken:

Tot de volgende keer.

Liefs, Kim

Je houd misschien ook van..