Reizen

Op reis #13: Chiang Mai. Doi Suthep, Doi Inthaon National Park en ziek zijn

Vandaag vertrekken we vanuit Pai naar Chiang Mai. Na 2 uur weer de weg vol met haarspeldbochten te hebben gereden, stoppen we bij de Mok Fa Waterval.

Vanaf de parkeerplaats is het een kleine 10 minuten lopen door de jungle. Goed te doen voor mevrouw teenslipper. Het is hier weer prachtig! Er groeit groen naar beneden tegen de rotsen terwijl er water naar beneden klettert. Ik blijf watervallen mooi vinden! De zwemkleren hebben we in de auto laten liggen. Achteraf stom want je kunt hier heerlijk zwemmen en onder de waterval staan. Tijs klimt op de rotsen heen en Koen wil zijn broer nadoen maar laten we toch maar in het ondiepe water wat rond spetteren. De kinderen lopen uiteindelijk terug met een natte broek ;-). Aanrader om hier een tussenstop te maken tussen Pai en Chiang Mai. Vanaf hier is het nog een uurtje om bij ons hotel aan te komen.

In de middag relaxen we wat in de kamer en gaan ‘s avonds eten bij een Italiaan. Het is even een stukje lopen want in onze straat is alles dicht. Martijn heeft voor vanavond nog wel een massagesalon gevonden waar hij heen gaat.

Dag 26

Deze ochtend gaan we naar de tempel Doi Suthep. Het is de populairste tempel van heel Thailand. Dat is ook wel te zien aan het aantal souvenirswinkels. Met een lange trap van 350 tredes ga je omhoog naar de tempel. Het is mooi maar erg toeristisch en wij hebben wel mooiere tempels gezien. Als we terugkomen doen Koen en ik even een dutje.

Na het zwemmen willen we eten bij een steakhouse want daar hebben we zin in. Als we ons hotel uitlopen zien we dat er een mega grote markt is in onze straat. Een combinatie van allerlei zelfgemaakte spullen, eetkraampjes en allerlei andere dingen. Opeens is er veel vertier en zijn alle winkels open. Zo leuk om zo verrast te worden. We hadden anders de volgende dag naar de sundaymarket willen gaan waar Chiang Mai bekend om staat maar deze is een goed alternatief. Deze markt is vergelijkbaar alleen iets kleiner terwijl deze al echt heel groot is. We struinen lekker over de markt. Wel gaan we alsnog eten bij het restaurant want daar kunnen we met de kinderen net iets beter zitten. Op de terugweg haal ik nog heerlijke kokospannenkoekjes als toetje. Zodra de kinderen slapen nemen wij beide om en om een voetmassage. Fijn om zo nog even de tijd voor jezelf te hebben.

Dag 27

Vandaag hebben we een lange dag voor de boeg. We gaan naar het Internationaal Park Doi Inthanon. Dit is vanaf Chiang Mai eerst een uur rijden en dan door de bergen in het park. De entreeprijs is 930 Baht, omgerekend 26 euro. De eerste stop maken we op het hoogste punt van Thailand, 2565 meter hoog. Hier is het 22 graden, een verschil van 20 graden dus we doen onze jassen aan.

Het is even zoeken naar de twee grote pagodes maar blijkbaar moet je op een parkeerplaats staan om vervolgens met een shuttlebusje naar boven gebracht te worden. De pagodes zijn gebouwd voor de 60e verjaardag van de koningin. Het was mooi om te zien maar in mijn opzicht te modern en te strak. Wel kun je hier genieten van een mooi uitzicht normaal gesproken. Dat hadden wij niet vanwege de smog. Beter dus om in het regenseizoen heen te gaan. Ik hou dan meer van de oudere tempels en pagodes.

Daarna is het tijd voor een rondje watervallen.

Sirithan Waterfall

Wachirirathan Waterfall

Maeya Waterfall. In mijn ogen de mooiste. Het is even een klim van 600m weg omhoog en we ruiken waarschijnlijk echt niet meer fris maar het is het waard. Hier kun je heerlijk zwemmen. De andere twee niet. Na een ijsje is het tijd om weer naar huis te gaan. Onderweg eten we. Niet omdat het heel gezellig is maar omdat we gewoon wat moeten eten. We zijn allemaal moe. Ik kak helemaal in en val om 8 uur samen met de kinderen in slaap.

Dag 28

Ik voel mij helemaal niet goed. Ik ontbijt met een paar happen yoghurt en fruit en ga daarna weer slapen. Ik ben moe, duizelig, misselijk. Ik slaap de hele ochtend. In de middag kan ik weer wat eten maar zodra ik de warmte in stap word ik weer beroerd. Denk dat het allemaal een beetje teveel van het goede is geweest afgelopen tijd. Veel indrukken opgedaan maar ook wel rustig aan gedaan. Ook denk ik dat het temperatuurverschil van 40-20 graden mij niet goed heeft gedaan en veel inspanning in de warmte. Een combinatie van alles. We hadden sowieso een zwembad-dag op de planning staan na zo’n drukke dag dus Martijn spendeert de hele dag in het zwembad samen met de kids terwijl ik vooral veel slaap.

Dag 29

Ik voel mij gelukkig alweer wat beter. Kan langzaamaan steeds meer eten maar helemaal fit ben ik niet. We hadden van de week al een fietstour bij Co van Kessel gepland, dezelfde organisatie als in Bangkok maar ik besluit om met Koen op de hotelkamer te blijven. Nog even lekker rustig aandoen. Leek mij niet verstandig om 3 uur met 40 graden door een stad heen te fietsen ;-). Tijs en Martijn hebben een leuke ochtend. De rest van de dag chillen we bij het zwembad.

In de avond eten we een van de lekkerste pizza’s die we ooit gehad hebben. Het was een echt Italiaans restaurantje op de hoek die we per toeval tegenkwamen omdat we er langs liepen. Het was echt heerlijk! Restaurant Napoli.

Op tijd weer terug want de volgende dag vertrekken we met het vliegtuig naar Laos!

Je houd misschien ook van..