Een paar keer slechte WiFi gehad dus de update liet even op zich wachten maar hier is ‘ie dan. De vorige update ging over het spookhotel waar we in zaten. Het is nu dan ook tijd om heel snel de spullen te pakken en het ontbijt rap achterover te drukken en met gierende banden weg te gaan. We maken onderweg nog twee stops bij twee mooie tempels die in de buurt zijn.

Eentje van een grote liggende Buddha Wat Pa Mok in het dorpje Ang Thong. Het blijft toch indrukwekkend om te zien.

Ten noorden van Ang Thong is ook nog een grote zittende Buddha, Pra Maha Phutta Pim. Voor deze tempel zit een leuk marktje waar je plaatselijke producten kunt kopen. Hier hebben we nog lekkere kokospannenkoekjes gekocht (Ba Bin). Deze ontdekten we toen op de markt in Bangkok en ik hoop ze elke keer op een marktje te vinden want: ERG LEKKER. Achter de tempel is een soort open restaurant waar allerlei vrouwen, jong en oud, heerlijke maaltijden aan het koken zijn. Engels spreken ze trouwens slecht in deze regio maar we kunnen gelukkig duidelijk maken dat we fried Rice met ei willen. Zodra de jongens geen plaatjes zien van een ander soort eten krijgen we er gelukkig wel rijst in. Al is het trouwens vaak pizza, pasta en patat wat ze eten en hopen we bij het ontbijt er wat groente in te krijgen. Buiken weer vol en weer verder on tour.

Onderweg komen we steeds meer groen tegen, worden de wegen smaller en rijdt er minder verkeer. Heel fijn om het wat drukkere gedeelte achter ons te laten. We zijn 2,5 uur onderweg naar ons nieuwe onderkomen in Khao Yai. Dit was een van de eerste nationale parken van Thailand. Inmiddels zijn dit er meer dan 100 maar dit park blijft een populaire plek om heen te gaan. Er zijn dan ook meerdere watervallen te zien, het park is ongeveer net zo groot als de provincie Drenthe en, voor mij de belangrijkste reden, hier leven wilde olifanten! En nog meer dieren 😉 maar je hebt kans om deze prachtige beesten in hun natuurlijke omgeving te zien. Check ook even het verkeersbord met pas op, overstekende olifanten. Voordat we een hotel hadden geboekt hebben wij eerst een reservering gemaakt bij Greenleaf voor een safaritocht waarbij je met een gids het grote park ingaat in een jeep. Toen we daar een bevestiging van hadden, maakten we een reservering van ons hotel: Recall Isaan Iwan Concept Resort (ja dat is een hele lange naam) maar wat een prachtige plek.

Een heel groot en fijn contrast met de plek waar we hiervoor zaten. Dan wordt deze plek nog extra gewaardeerd. Gauw zoeken we het zwembad op en eten bij het hotel. Hierbuiten kan het vast goedkoper maar voor nu is het wel even makkelijk. Op naar morgen!

Het is inmiddels dag 10 van onze trip. We doen het ook nog even rustig aan vandaag . Eerst even lekker in de ochtend en middag zwemmen. Oh en het ontbijt trouwens ook mega lekker. Hier kun je zelf de kokospannenkoekjes maken die ik zo lekker vind, een egg-station waar je je eitjes lekker zelf kunt samenstellen en heerlijke vleesspiesjes van de grill. Hier word ik gelukkig van.

Als Koen weer wakker is (en ik ook ;)) van ons middagdutje gaan we naar de Khao Natural Spring waar vele locals nog een duik nemen. Hier lijkt het trouwens erg rustig maar deze foto is genomen om sluitingstijd (16:30 uur). Parkeren en entree is gratis.

Daarna rijden we door naar de vleermuizengrot. Rond 18:00 uur (net zo rond zonsondergang) vliegen er letterlijk miljoenen vleermuizen uit de grot allemaal achter elkaar aan. Check vooral even de filmpjes op Instagram want deze kan ik hierop helaas niet delen maar het ziet er super uit! De vleermuizen doen er ongeveer een klein uurtje over om er allemaal uit te vliegen. Heel indrukwekkend, bijzonder, mooi en helemaal niet eng om te zien. Bij het woord vleermuis word ik al bang maar dit is zo hoog dat je er totaal niet bang voor hoeft te zijn

Bij de vleermuizengrot kun je trouwens ook eten als je dat wilt bij het restaurant Bat Tales, maar wij vinden het vrij prijzig en zoeken een ander plekje om te eten. We eten bij een steak house dichtbij het hotel. Ook wel eens een keer weer lekker om een stuk vlees te eten! De kinderen eten spaghetti.

Elke avond wordt er een film afgespeeld in het hotel. Dit keer was het home alone 2, dus toen Koen naar bed moest heb ik met Tijs nog even een kerstfilm gekeken in 30 graden haha.

De volgende dag is het tijd om de safari te doen. We worden om half 9 bij het hotel opgepikt. We rijden met de jeep door de jungle en gaan daarnaast een hike doen van bijna 5 km. Onze ranger heet Kaan. Kaan is een soort vrouwelijke Freek Vonk die door de jungle heen rent zodra ze een dier hoort en de apen en vogels probeert te lokken met een lokroep.

Op een gegeven moment tijdens de hike door de jungle waren we haar ook even kwijt totdat ze ergens offroad stond en toch de gibbons had gevonden. Zo’n leuke, lieve enthousiaste vrouw met passie voor haar vak. Onwijs leuk en lief voor de kinderen, spreekt goed Engels en kan veel vertellen over de dieren en de planten. Het advies was om een lange broek aan te doen, regenjas mee voor het geval dat en we kregen speciale sokken aan tegen teken en andere insecten.

We hebben slangen gezien, white hand gibbons (zeldzaam), witte gibbons, neushoornvogels, varanen, kameleon, hagedissen en makaken. Voor onderweg kregen we snacks mee. Vooral de rijst met suiker, ei en kokos was erg lekker. Voor lunch werd ook gezorgd. Een verse maaltijd bij een restaurant.

Daarna bezochten we nog een waterval, die niet heel actief was omdat het nog geen regenseizoen is maar wat wel leuk was om even te zien. Daarna op zoek naar wat we het liefste wilden zien, namelijk de wilde olifanten! Er leven er zo’n 200 in het park. Er waren veel sporen te zien van deze prachtige beesten zoals poep en pootafdrukken maar helaas na zo’n 2 uur rondrijden hebben we ze niet gezien. Daarna werden we weer terug gebracht naar ons hotel en was het inmiddels ook alweer 6 uur geweest.

Ondanks dat ik wel een beetje teleurgesteld was dat we de olifanten niet gezien hebben, heb ik toch een hele leuke dag gehad. Met de kinderen was het ook heel goed te doen. Achterin de auto zitten was natuurlijk al een beleving op zich met de wind in je haren dwars door de jungle. Ook waren er veel dieren te zien en als je ze niet zag met het blote oog keek je door een verrekijker. De hike was ook goed te doen al was het wel heel warm met Koen op de rug maar Tijs heeft bijna alles lopend gedaan. Het laatste stuk kon hij op de nek en daarvoor kon hij half klimmend en klauterend het pad doen dus dat vond hij alleen maar leuk. Koen sliep in de draagzak een paar keer en Tijs heeft achterin de auto nog een powernap gedaan. Die zouden we wakker maken als we een olifant zagen. Zeker aan te raden deze tocht en als je het aan kan vragen, zeg dan zeker dat je de tocht door Kaan wil laten doen want het is een topper!

Helaas is het tijd om deze fijne plek de volgende dag te verlaten. We gaan richting het zuiden en wel naar de kust. Tot een volgende update.

Je houd misschien ook van..