Reizen

Op reis #10: Op naar het noorden, historisch centrum in Sukhothai

Joehoe, daar ben ik weer! Ik loop iets achter, dus tijd voor weer een nieuw verslagje. Iets met ziek zijn en geen zin hebben om wat te schrijven. Nu weer beter en weer zin om wat met jullie te delen. Het is 22 maart, 18 dagen zijn we onderweg. We vertrekken deze ochtend vroeg van Koh Chang, met de ferry weer naar het vaste land. Het is gelukkig rustig en kunnen gelijk de boot op.

Als we van de boot komen is het nog zo’n 4,5 uur rijden naar onze volgende plek. Al met al zijn we dus wel bijna een hele dag onderweg geweest. We kunnen minder snel rijden dan dat we normaal in NL kunnen. Ook stoppen we een paar keer onderweg. Wel gaat de reis voorspoedig en staan we alleen in Bangkok even kort in de file. Rond 4 uur komen we aan in ons hotel. Even gauw zwemmen en we gaan gelijk eten. Op tijd ons bed in. Of.. in ieder geval… dat was het plan. Martijn voelt zich ineens niet lekker dus die duikt om half acht zijn bed in. Ik wil de kinderen naar bed doen maar die hebben het veel te druk met spelen en druk zijn, dat zij pas om tien uur slapen. De avond hadden we ons iets anders voorgesteld.

Martijn moet die nacht een paar keer spugen. De volgende ochtend moet Tijs ineens spugen. Ze hebben niet hetzelfde gegeten dus dat kan het niet zijn. Martijn houdt in de ochtend gelukkig wel een hap mueslireep binnen dus hij kan het wel aan om weer te gaan rijden. De hele ochtend kan hij steeds een beetje meer eten en drinken. Ook hebben we erover nagedacht om nog een nacht in het hotel te blijven om echt goed uit te zieken maar het stroom gaat er van 9-13 af en je houdt het niet vol om er zonder airco te zitten. Niet echt een optie dus. In de auto ga ik naast Tijs zitten, die arme jongen. Wel is het na de ochtend ook weer klaar met spugen voor hem en kan hij ook weer langzaamaan wat eten.

Rond 3 uur in de middag komen we aan in ons nieuwe hotel, Baan Georges, in Sukhothai. Een klein, knus hotel. Wel in een buurtje achteraf waarvan we eerst dachten ‘’zitten we hier wel goed?’’ maar het zit tussen de locals en achteraf helemaal prima. Wat vinden jullie van ons hoeslaken/kussensloop? 😉 Het wordt gerund door een Vlaamse man met zijn Thaise vrouw en hij wil zijn hotel verkopen. Ik zie ons al helemaal zitten in dit hotel om dit te gaan runnen maar het is net iets te ver weg van NL. Anders wel echt een droom om dit te gaan doen! We gaan even heerlijk zwemmen maar komen er groen uit… Het zwembad heeft even een poetsbeurt nodig geloof ik. Het komt door de smog en de regenbui die daarna komt. De smog komt dan in het water terecht en dat maakt hij schoon met een bepaald algenschoonmaakmiddel (wat geen kwaad kan) en dat geeft die groene kleur.

Voor de zonsondergang gaan we naar het historisch centrum. De zon gaat daar onder bij de tempel: Wat Sra Sri And Tra Pang Tra Kuan. Ja het is even een lange naam maar erg mooi en zeker de moeite waard. We zien daar een marktje met allerlei eten en besluiten om hier dan ook maar te eten. Met het zicht op de zonsondergang en de tempel. Erg mooi! Als ik terugkom met eten moet Koen ineens spugen. Snel het eten op en terug naar het hotel dan maar. Koen heeft hetzelfde als Tijs en Martijn blijkt later, want na een paar keer spugen is het ook weer klaar. Ik ben bang dat ik morgenvroeg aan de beurt ben… we hebben een fietstocht gepland voor morgen en gelukkig eet Koen weer bij het ontbijt en heeft hij de grootste praatjes dus we gaan en ik heb nergens last van.

Tijs heeft eindelijk zijn chocolademelk voor het ontbijt waar hij al weken om vraagt. De eigenaar heeft zelf broodjes gebakken. Heerlijk om weer eens versgebakken, goed, brood te eten. We worden opgepikt door de fietsmaatschappij (Sukhothai Bicycle Tour) bij ons hotel en hebben een privétour vandaag. Het is geen hoogseizoen nu en vaak doen ze gezinnen privé. Tijs is helemaal happy met zijn eigen fiets. We doen het dus lekker op ons eigen tempo. Onze gids vertelt veel over het land, de geschiedenis, de gewoontes, de tempels en leren veel over Thailand. Erg leuk om zo de dingen te vragen en te delen over alles wat we de afgelopen periode hebben gezien.

We fietsen om het historisch centrum heen, langs vele ruïnes, de (nog droge) rijstvelden, de grote Buddha en binnenin het centrum langs de tempels. We krijgen lokale snacks en koel drinken en we krijgen een lunch. Voor ons is de koek dan eigenlijk wel op en met name voor de kinderen. Het is erg warm en we hebben de highlights wel gezien. We kunnen kiezen, of we worden nu opgehaald, of we bezoeken nog 1 tempel, of we fietsen nog een uur. Optie 2 is voor ons goed. Nog een kleine 5 minuten fietsen naar de tempel. Hier is net een ceremonie klaar waarbij iemand tot monnik wordt benoemd, net te laat maar wel leuk om te zien dat er zoveel mensen op afkomen en feest vieren. De kinderen kunnen hier nog de vissen voeren. Als we uit de tempel komen staat de auto klaar die ons weer naar het hotel brengt. Super service! Het is goed geregeld allemaal. Erg vriendelijk en ze kunnen een aantal woorden NL omdat ze zoveel NLe toeristen hebben. Iets met Nederlanders die graag overal ter wereld op een fiets willen zitten haha.

In de middag voel ik mij toch even niet lekker en ben bang dat ik achter de jongens aanga, dus ik doe samen met Koen een middagdutje. Achteraf waarschijnlijk gewoon last van de warmte en in de avond voel ik mij alweer beter. ‘S avond eten we pizza! De kinderen slapen vrijwel direct en wij doen nog een spelletje Qwixx. Morgen gaan we weer verder naar het noorden.

Sukhothai is zeker een plek om heen te gaan en dus niet om over te slaan. Het is de eerste hoofdstad van Thailand, Ayutthaya de tweede en we zijn nu op beide plekken geweest. We hebben er veel geleerd over de twee “hoofdsteden”, het land, hoe het allemaal ging in die tijd en de religie. Het is dan ook heel leuk om een lokale gids te hebben die je daar van alles over kan vertellen en waar je je vragen aan kunt stellen.

We voelen ons allemaal weer goed gelukkig. Tijd om verder te gaan de volgende dag.

Je houd misschien ook van..