Reizen

Op reis #9: Koh Chang, Khlong Phlu Waterfall en Lonely Beach

Vandaag vertrekken we vanaf Chanthaburi naar het eiland Koh Chang. We zijn zo’n 1,5 uur onderweg naar de boot waar we ongeveer rond 12 uur aankomen. We moeten even wachten. De boot kun je niet van tevoren reserveren dus wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Een ticket voor de ferry met auto was voor ons 310 BAHT (nog geen €10). Ze rekenen het eventuele vervoersmiddel en het aantal mensen die erin zitten. Gelukkig kunnen we er vrij snel op en ook kun je uit de auto zodat je bovenin de boot naar buiten kan kijken. Ook is er een winkeltje waar je wat kunt kopen qua eten of drinken. In een half uurtje zijn we op Koh Chang. Er is 1 hoofdweg waar je overheen rijdt en wat gelijk opvalt is dat het eiland heel groen is. Het gaat dwars door de jungle en er zijn veel haarspeldbochten in heuvelachtig/berggebied. Erg mooi! Ons verblijf is dit keer in het Kacha Resort. Het zit aan de hoofdweg en er is hier veel bedrijvigheid in de zin van restaurantjes, winkels, massagesalons, wasserettes, marktjes en ook een karaoketent. Ik moet hier even aan wennen dat het hier wat drukker is. Normaal gesproken houd ik vooral van wat rustigere gebieden maar na een dag ben ik er al aan gewend en dan is het ook fijn dat je deze dingen dus in de buurt hebt om snel even wat te halen, je was te doen of om in de avond een massage te nemen als de kinderen op bed liggen.

De volgende dag mag Tijs kiezen wat we gaan doen. Wij hebben natuurlijk veel gedaan en gezien de afgelopen weken en een dagje wat minder doen is ook wel eens even fijn. Dat wordt een dagje zwembad! Het hotel heeft twee zwembaden en ligt aan het strand. In de ochtend is het vloed tot letterlijk aan het hotel dus we gaan iets later de zee in. In de middag is er ook een Nederlands meisje aangekomen waar Tijs mee aan het spelen is. Leuk voor hem dat hij ook een keer Nederlands kan praten en dat er ook Nederlands terug gepraat wordt. Je merkt dat die contacten met andere kindjes hem goed doen.

Vandaag is het dag 16 van onze reis, woensdag 20 maart om even een beeld te geven van waar we nu zijn haha. Deze ochtend gaan we naar de Khlong Phlu Waterfall. Een kleine hike van 500 meter dwars door de jungle over stenen, wortels van bomen en andere onverharde stukken. De familie Teenslipper had even andere schoenen aan moeten doen maar het was op zich prima te doen, alleen af en toe was het glad want het had die nacht geregend. Ik zou sowieso dus dichte schoenen aandoen als je hier heengaat. Op de weg er naartoe was er veel armoede, leek het verslonst en slecht onderhouden. Ook leek het alsof er een modderstroom/overstroming/aardverschuiving was geweest waardoor er huizen op instorten stonden en ook leeg stonden. Het gaf een naar gevoel. Toch verder gereden want dat was prima te doen en de auto geparkeerd en toen bleek toch dat we gewoon tickets konden kopen en naar de waterval konden. Koen in de draagzak en Tijs liep zelf.

Aangekomen bij de waterval was er niet een hele harde stroming, het regenseizoen moet nog komen. Desalniettemin was dit ook al erg mooi. Je kunt er zwemmen en van de rotsen af springen. Tijs vond dit erg tof! Neem dus je zwemkleren mee en eventueel waterschoenen want er zijn veel rotsen. Of je kunt de vissen lekker aan je tenen laten knabbelen ;-). Koen heeft zich ook goed vermaakt in een klein beekje. Na een uurtje lopen we weer terug.

Er zijn een paar tentjes waar je kunt eten aan het begin van de hike. We eten rijst en ik gegrilde kip. In de middag gaan we naar het zwembad en het strand. Een beetje op tijd eten en de kids liggen er dit keer op tijd in. Wij nemen allebei om en om een massage, erg fijn!

De volgende ochtend gaan we naar het strandje Lonely Beach. De weg er naartoe was weer heerlijk vol met haarspeldbochten, smalle wegen en steile stukken. Het is hier inderdaad heerlijk rustig zoals de naam het al zegt, het zand is witter en zachter. Het doet heerlijk idyllisch aan. We lopen door een stuk mangrove bos waar zo ontzettend veel afval ligt. Zo zonde en ik snap er niks van waarom ze dit zo doen en laten. Ook dat is Thailand. Koen moet in de middag weer slapen dus we rijden weer terug naar het hotel. In de middag pakken we het zwembad nog maar weer even mee en pakken we alvast onze spullen in want het is helaas weer tijd om te vertrekken de volgende dag. De kinderen kijken even relaxt een filmpje.

Ik heb wel het gevoel dat we lang niet alles van Koh Chang hebben kunnen zien. Dit omdat we natuurlijk niet een hele dag vol kunnen plannen omdat je met de kinderen op pad bent. Je doet het daarom wat rustiger aan, tenminste in ons geval, want als we de hele dag op pad zouden zijn zoals we met z’n tweeën wel hadden gedaan, dan wordt de reis er niet leuker op. Dat is dus een kwestie van accepteren en dat gaat ons gelukkig wel goed af. We realiseren ons ook dat je gewoon niet alles kunt bekijken wat je wilt. En dat is natuurlijk ook goed. Een goed excuus om nog een keer heen te gaan :-).

Ook hebben we besloten om zo lang mogelijk van Thailand te gaan genieten. Er is hier zoveel te zien en te beleven. Het is gewoon een heel fijn en mooi land. We hadden thuis al een ticket geboekt vanaf Chiang Mai naar Laos. Het idee was vervolgens om naar Vietnam te gaan maar omdat we nog lang niet alles hier hebben gezien, en kunnen zien, maar wel zoveel mogelijk willen zien, willen we dus zo snel mogelijk weer terug naar Thailand. Ook omdat je anders te weinig tijd hebt voor Vietnam. Ook kunnen we niet langer in Thailand blijven omdat we geen visum hebben voor langer. We gaan dus voor dag 30 het land uit (dat is maximaal voor een gratis visum) want dat ticket hadden we toch al, het noorden van Laos ontdekken en daarna weer terug naar Thailand. Wel hebben we de tickets nog gelukkig twee dagen later kunnen omboeken omdat we anders niet genoeg tijd zullen hebben in Chiang Mai. Vanuit Laos is dan de bedoeling om naar het zuiden van Thailand te vliegen richting de eilanden. Gelukkig boeken we hotels maximaal een week vooruit zodat je dus de plannen kunt veranderen als je dat wilt :).

Tot een volgende update!

Je houd misschien ook van..