Reizen

Op reis #11: Op naar het noorden, van Lampang, naar Lamphun in Pai.

Dag 21 – We vertrekken vanaf Sukhothai verder door naar boven en stoppen eerst in Lampang. Daar staat nog een mooi tempelcomplex waar we heen willen, Wat Phra That Lampang Luang. Ze staan daar met paard en wagen te wachten op toeristen die met ze mee willen rijden in de brandende zon. De paarden zien er niet heel gelukkig uit. Thailand kan hier nog wel wat van leren met het oog op dierenwelzijn…

Het is weer een mooi tempelcomplex. Het bevat onder andere een zwart-gouden pagode waarbij ze een soort ceremonie doen, ze een emmer water naar boven slepen via een touw en waarbij de emmer tegen de pagode aan valt. Een pagode wordt gemaakt wanneer iemand overleden is en waarbij de urn van die persoon er binnenin staat. Hoe groter de pagode, hoe belangrijker die persoon is geweest.

De overnachting is dit keer in Lampang River Lodge. Een prachtige plek met huisjes op palen in de natuur. Er is haast niemand te bekennen dus het is heerlijk rustig in het zwembad, het avondeten en het ontbijt. Vandaag dan eindelijk gelukt om ze eens een keer fatsoenlijk rijst te laten eten. Weliswaar met een filmpje maar he, het is gelukt. Het slapen wil alleen niet lukken vandaag dus ik blijf bij ze liggen. Ik slaap alleen eerder dan de kids, oeps.

De volgende dag gaan we weer verder reizen. Soms is het best pittig dat we zoveel onderweg zijn. Voor ons, voor de kinderen. Al doen we het zeker rustig aan en doen we vooral dingen in de ochtend en gaan we in de middag zwemmen. De mindere dagen zijn er natuurlijk ook en dat hoort er ook bij. Gisteren had ik zo’n dag. Gelukkig gaat die dag ook weer voorbij en sta ik weer op met een fijn gevoel. Ondanks dat het hotel erg mooi is, is er in de buurt niet heel veel te doen. Zonde van zo’n prachtig hotel!

Wij rijden weer verder door naar het noorden en stoppen 1,5 uur later bij een nog mooier complex dan gisteren: Wat Prathathariphunchai in Lamphun. Jaja, weer zo’n fijn woord om uit te spreken. Tijs mag kaart lezen, er is geen honger, we zijn vrolijk en hebben er weer zin in. De sfeer is dus goed en de tempel is weer mooi. Altijd fijn na een wat mindere dag. De tempels vervelen niet. Ze blijven mooi om te zien want elke tempel is ook weer anders. We eten nog een ijsje en rijden weer verder.

Screenshot

Onderweg komen we weer langs een gebied met olifanten. Nog steeds niet gespot helaas… Vanaf Lamphun rijden we langs Chiang Mai maar gaan hierbij linksaf verder naar het noorden naar Pai. Vanaf Chiang Mai is er een bergroute met 762 bochten. Nee, ik heb ze niet geteld maar gelezen in het boekje haha. Martijn denkt tijd in te halen maar we doen over 80 km echt 2 uur voordat we bij onze volgende plek in Pai zijn. Met al die bochten snap ik dat wel.

We zitten net buiten het centrum van Pai, zo’n 5 minuutjes er vanaf in een fijn guesthouse, XPai. Acht kamers waarvan wij een dubbele kamer hebben. De huiskamer met bank, tafel en keuken bevinden zich buiten. Een klein, fijn zwembad is aanwezig. Helemaal prima. Hier vermaken wij ons wel de komende tijd!

Groetjessssss

Je houd misschien ook van..