Reizen

Roadtrip IJsland – Myvatn en walvissen spotten in Húsavík – Dag 8-9

Het is alweer meer dan een jaar geleden dat we naar IJsland gingen maar we gaan weer verder met onze roadtrip door IJsland. Zo bezoeken we weer veel watervallen en spotten we walvissen! Zo gaaf. Check vooral even het filmpje en hieronder de foto’s met uitleg om een compleet beeld van deze dagen te krijgen .

Als eerste bezochten we op onze 8e dag de waterval: Fardagafoss. Een mooie wandeltocht omhoog (waar we wéér alleen waren) door de sneeuw naar de waterval. Bijzonder om te zien dat nog lang niet alle sneeuw is gesmolten en een gek idee dat in de zomer alle sneeuw weer weg is.

Terwijl we onderweg waren weer naar beneden naar een dorpje kwamen we weer een prachtige waterval tegen. Dit is Gufufoss.

Dit is het dorpje Seyðisfjörður . Als je met je eigen auto naar IJsland wil, kom je aan in dit dorpje. Je vertrekt dan volgens mij vanaf Noorwegen. De huizen in dit dorpje hebben allerlei vrolijke kleuren. Leuk detail: vlak voordat we hierheen gingen had Martijn de zwart-wit functie ontdekt op de camera. Deze hadden we nog aan staan. Daar kwamen we pas achter nadat we de helft gefotografeerd hadden, haha, beetje jammer.

We gingen vervolgens een wandeltocht maken richting Hengifoss. Dit was een tocht van 5 km (heen en terug) met enorme hoogtes. Onderweg kwamen we nog weer wat watervallen tegen. Dit is Litnalessfoss. Helemaal achteraan zie je een klein dun straaltje, dat is Hengifoss. Het is even een klim en je krijgt natte voeten onderweg (wij in ieder geval wel haha) maar het is het helemaal waard!

We made it!! Dit is Hengifoss. Erg indrukwekkend!

We verbleven in Vogafjós farm resort in Myvatn. Hier verbleven wij 3 nachten omdat in deze omgeving veel te zien en te beleven was. Het zijn kleine huisjes van alle gemakken voorzien. Het park is opgedeeld in 2 gedeeltes want aan de overkant van de weg zit de receptie en restaurant en dan aan de andere kant van de weg de huisjes. Dikke prima!

Aangezien er niet veel eetgelegenheden in de buurt waren hebben we vooral gegeten bij het hotel. Het leuke aan dit hotel was dat ze heel veel producten zelf maakten. Ze hebben koeien die ze melken en schapen in de wei. Ze hebben deze mozzarella zelf gemaakt en het brood ook. Dit brood is gemaakt in een geiser. Dit geeft een bijzondere smaak. Het smaakte een beetje naar roggebrood. Ook bij het ontbijt hadden ze allerlei zelfgemaakte dingen. Erg leuk en het allerbelangrijkste, erg lekker!

De volgende dag gingen we naar de lavavelden van Dimmuborgir. Deze rotsformaties bestaan uit vulkanisch gesteente. Je kunt hier binnen de paden doorheen lopen. Erg indrukwekkend dat dit door lava is ontstaan.

Daarna gingen we naar Húsavík want daar hadden we een walvissen + papegaaiduikerstocht gereserveerd. We gingen met deze boot de zee op, op zoek naar walvissen. Het is 99% zeker dat je walvissen ziet. En we hebben ze gezien! Wat fijn was aan deze maatschappij is dat ze niet te dicht bij de walvissen gaan varen, wat je op het filmpje wel ziet bij een andere (speed)boot. Deze gaat er met een noodvaart op af om zo dichtbij mogelijk te komen. Wij hebben ze weliswaar van een afstand gezien, maar we hebben ze wel gezien. Kippenvel! In de ochtend gaat er iemand op patrouille en die houdt in de gaten waar de walvissen zwemmen. Wij voeren rond en kwamen eigenlijk vooral steeds dezelfde twee tegen. In het filmpje zie je ze water omhoog spuiten als je goed kijkt. Super tof.

Wat handig is om mee te nemen: een grote lens die extra kan inzoomen. Op het filmpje kun je ze van een grote afstand zien, maar door deze lens hebben we toch foto’s van ”dichtbij” kunnen nemen.

Na ongeveer 1,5 uur gingen we naar een onbewoond eiland waar honderden papegaaiduikers zitten, een kilometer van de kust af ongeveer. Het leek wel een bijennest. Ze vliegen hier af en aan en de vrouwtjes zitten hier te broeden. De mannetjes hebben dan vis gehaald uit de zee en brengen dit naar de vrouwtjes toe. Ook hier hadden we een gepaste afstand maar hebben nog wel mooie foto’s kunnen maken.

En we hebben ze eindelijk gezien (nadat we twee keer naar een plek waren gereden waar ze zouden zitten maar we ze niet gezien hebben). Hele mooie vogels met strakke lijnen en gekleurde snavels.

Dit was hem dan voor dag 8-9. Het is dus alweer een jaar geleden dat we naar IJsland gingen maar nu ik weer bezig ben geweest met de film weet ik het nog allemaal heel erg goed en krijg ik heimwee naar dit land. Laatst vertelde ik nog aan mensen hoe mooi IJsland is en hoe tof het is om hierheen te gaan. Ik kan het dan ook iedereen aanraden!

Heb je de andere delen gemist?

• Klik hier voor deel 1: Rondrijden in Grindavik
  • Klik hier voor deel 2: Golden circle en veel watervallen
  • Klik hier voor deel 3: Svartifoss en andere watervallen beklimmen en naar gletsjers.
  • Klik hier voor deel 4: Van Höfn naar Egilsstadir
  • Klik hier voor deel 6: Grootste waterval Dettifoss en heetwaterbronnen.
  • Klik hier voor deel 7: De Blue Lagoon, Reykjavik en Vidgelmir Cave.

Wat vind jij tot nu toe het mooiste wat je gezien hebt van IJsland? Tot snel in een nieuw artikel!

Liefs, Kim

Je houd misschien ook van..