Om half 1 is Tijs klaarwakker. Die heeft nadat hij zijn pizza aan het eten was een soort middagdutje gedaan dus hij is er weer klaar voor. Honger. Dorst. Beetje gegeten. Beetje gedronken maar slapen lukt hem niet. Toch valt hij gelukkig na een uur in slaap. En ook wij dommelen weer wat. Totdat Koen om half drie denkt dat zijn dag weer is begonnen.

Tijs weer in zijn eigen bed gelegd. Koen kunnen we gelukkig gauw een fles geven en die slaapt weer verder. Ik schrik om half tien wakker (half 4 NLe tijd) en tik Martijn aan dat we op moeten staan voor het ontbijt want anders zijn we te laat. Gauw de kinderen wakker maken en eten. Met slome koppies zitten we in de ontbijtzaal. Gelukkig zijn er pannenkoeken dus de kinderen zijn blij. Iets met een jetlag.

We gaan naar The Grand Palace. Een mega groot complex waar vroeger de koning heeft gewoond maar wat nog steeds druk bezocht en bekeken wordt. Wanneer we de hitte hebben getrotseerd mogen we niet naar binnen. Hier zijn erg strikte regels voor. Je moet namelijk allemaal een lange broek/jurk aan. De schouders goed bedekt. Geen croptops etc. Die hadden we niet bij ons. Helaas!

Op de heenweg zagen we het nationaal museum. Dan gaan we daarheen. Het laat de geschiedenis zien van Thailand met allerlei bezittingen van het koningshuis. Veel goud , alles gedetailleerd met pracht en praal en mooie versieringen. Ook zijn er een paar tempels te zien. Alles grootser dan groots. Leuk om zo even kennis te maken met het land.

Daarna lopen we door naar Khao San Road om te kijken voor langere luchtige kleding. Dit is gelukt! Handig voor als we wel de grand Palace willen bezoeken en de vele tempels die zullen volgen. Ook zijn we op zoek naar zwembandjes voor Tijs want die zijn op dag 1 al kapot gegaan. Nergens te vinden. Gelukkig zit er een ondiep gedeelte in het bad waar hij kan zwemmen en we oefenen maar met zijn hoofd goed boven water houden. Wel vinden we nog een graafmachine voor bij het zwembad want echt waterspeelgoed kregen we niet mee. Het idee is ook om deze voor de volgende vlucht aan een ander kindje te geven die er blij van wordt :). Daarna weer door naar het hotel om de verkoeling te zoeken want het is erg heet en dat is nog erg wennen. Maar hé, wij klagen niet. Na het zwemmen weer douchen en aankleden.

We lopen een andere kant langs en ontdekken dat eigenlijk vlak achter ons hotel een straatje zit die een stuk rustiger is dan Khao San maar met genoeg keuze. Dit is een stuk fijner zo! We proberen de kinderen langzaamaan te laten wennen aan het andere eten. Wij eten het wel, ik kan dit elke dag wel eten, maar voor de kinderen is dit toch ineens anders. Tijs eet dit thuis graag maar hier moet hij er niks van weten. Toch heeft hij een aantal hapjes geproefd en ook Koen wil dit wel eten maar zodra de patatjes op tafel staan is die keuze toch sneller gemaakt en is de fried Rice niet meer zo lekker. Maar de loempia’s vallen wel goed in de smaak. Bij ons ook trouwens ;-). Op naar de kamer en weer lekker slapen. Koen heeft er alleen nog geen zin in en slaapt pas tegen half 1. Beetje jammer want morgen gaat vroeg de wekker, want we gaan een fietstour doen!

De wekker gaat om half 7 en na een korte nacht hebben wij hier nog geen kracht voor maar het is niet anders. Om 7:15 is de taxichauffeur er al waar we mee hebben afgesproken. Snel de pannenkoeken achterover en in de taxi naar Co van Kessel. Dat is de organisatie die de tour gaat geven. Wij hebben gekozen voor de classico tocht waarbij je langs de locals gaat fietsen door de smalle straatjes, langs de markt en onderweg een aantal stops hebt met leuke bezienswaardigheden.

Online hebben we de tour geboekt twee dagen geleden en kregen de bevestiging dat er nog plek was. We hebben fietsstoeltjes erbij gereserveerd en het is allemaal goed geregeld. Wij zijn team groen en er fietst iemand van de organisatie vooraan, iemand achteraan en we fietsen allemaal achter elkaar aan. Uitkijken voor de locals, heb hier respect voor want je fietst door hun wijk en letterlijk voor hun neus.

We maken de eerste stop in een Chinese tempel in China Town.

Daarna maken we een stop bij de markt waar we overheen lopen. De jongens krijgen enorm veel aandacht van alle mensen. Koen willen ze zelfs optillen en mee knuffelen. Dat mag dan ook wel even haha. We proeven bij deze onwijs lieve mevrouw. Eerst een soort pannenkoekjes met kokos erin. Mega lekker. Wat rechts op de bbq ligt, zijn een soort schelpjes met geklopt eiwit en een topping van wortel of iets van pepertjes. Ook zo onwijs lekker! Als we het weer tegenkomen, wil ik daar wel het een en ander van meenemen. Dit proeven zat bij de tour in. Ook kregen we een aantal keer drinken onderweg en lady fingers, oftewel hele lekkere zoete mini banaantjes.

Daarna door over de flower market waarbij ze de offers maken voor bij de tempels. Elke kraam heeft enorm veel bloemen liggen die ze vervolgens gebruiken om allerlei kransen en anders kunstwerken mee te maken. Ga erheen in de ochtend, want dan zijn de meeste bloemen nog aanwezig.

We stoppen nog bij de tempel: Wat Kanlayanmit Woramahawihan. Probeer dat maar eens in 1 keer uit te spreken, het is mij nog niet gelukt. Hier binnen stond een mega grote Buddha van 10 meter hoog. Heel mooi en indrukwekkend om te zien. Ook mocht Tijs drie keer op de bel slaan, dit brengt geluk.

We fietsen nu een vrij lang stuk achter elkaar. Koen valt door al het gehobbel in slaap. Tot slot moeten we nog met de veerpont het water oversteken en dan is de tour na 3 uur ten einde. Het was echt heel erg leuk. We kwamen op plekken waar we anders niet geweest waren of waar we heen zullen gaan. Leuk om op deze manier kennis te maken met de locals. Zeker een aanrader! En ook goed te doen met de kinderen zo achterop de fiets.

We maken kennis met de TukTuk die ons weer naar het hotel brengt. Het gaat hard maar het is ook erg leuk. De kinderen vinden het geweldig en Tijs roept alleen maar: MAX VERSTAPPEN!!!! Hij denkt dat deze TukTuk nog sneller is. We laten hem maar mooi in die waan, de lieverd. Van tevoren een prijs afspreken en je kunt hierbij ook prima afdingen. Willen ze het niet doen, doet vaak een andere chauffeur het wel voor een goedkopere prijs.

Ik ga na het zwemmen verder aan mijn blog en Tijs vermaakt zich heerlijk in het water. Die is niet te stoppen. Die komt er alleen maar uit voor een ijsje of als we echt weg moeten gaan. Het is echt een waterrat. Koen doet een middagdutje op de kamer. Heerlijk even bijkomen zo. Ook hebben we vandaag bedacht dat we toch een extra dag Bangkok erbij willen omdat we nog het een en ander willen zien. Dit is gelukkig gelukt!

Het ritme zit er helaas nog niet helemaal in. Misschien heeft Koen te lang geslapen? Het is nog even wennen natuurlijk. Hij wil niet in zijn eigen bedje maar wel tussen ons in. Gelukkig is het bed groot genoeg ;-). Tot snel!

Deel 1 van onze reis lees je hier, Morgen gaan we!

Deel 2 van onze reis lees je hier, De voorbereiding en de vlucht.

Deel 3 van onze reis lees je hier, Aankomst in Thailand en Bangkok.

Je houd misschien ook van..